Sprawdź nas:
Podstawowym parametrem który ustawiamy podczas rejestracji wideo jest klatkarz. Jest to o tyle kluczowe, że jeśli ustawimy jego zła wartosć na początku, w późniejszym etapie nie będzie już mozliwosci jego zmiany. Z klatkarzem wiąże się także prawidłowe ustawienie czasu naswietlania matrycy. Jest to jeden z podstawowych ustawień kamery, która ma wpływ na właściowsći obrazu i jego ekspozycje.
PAL czy NTSC, czyli o formatach telewizyjnych.
Na świecie dominują trzy formaty formaty telewizyjne PAL, NTSC i SECAM. Z powodów że w więkoszści kamer ustawić możemy dwa pierwsze, nię bedziemy omawiac systemu SECAM. Generalnie system PAL obejmuje obszar Europy, części Afryki i Azji, a dla krajów Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Japonii i wielu innych przyjmuje się format NTSC. Czym się te formaty różnią? Róznymi technicznymi aspektami, jednak dla nas najbardziej interesującymi jest ilość klatek na sekundę w skrócie FPS. O co chodzi z klatkami. Klatka to pojedyncze zdjęcie, dokłądnie takie jak w fotografii tradycyjnej. Kamera łaczy klatki w sekwencje klatek w określonym czasie (w naszym przypadku na sekunde). Takie połączenie klatek ze sobą, daje nam wrażenie ruchu. Wracając do systemów telewizyjnych i klatkarzu - system PAL wyświetla 25 FPS, a system NTSC wyświetla 30 FPS. W obu przypadkach stosuje się także wielokrotnośći tych wartości. To tak ogólnie. Jesli już wybraliśmy odpowiedni klatkarz w naszej kamerze, przechodzimy do kolejnego etapu, czyli ustawienia czasu naświetlania. Reguła mówi nam o tym, żeby uzyskać odpowiedni wyglad filmu, musimy ustawić czas naświetlania jako dwukrotność klatkarzu. Skomplikowane? Wręcz przeciwnie. Przykładowo dla formatu PAL przy ustawieniu klatkarzu 25 FPS, migawkę przełaczamy w kamerze na czas naświetlania 1/50 s. Proste? Oczywiście, ale co nam to daje. Daje nam to charakterystyczne rozmycie w ruchu. A co jeśli nie zachowamy tej reguły? Przy ustawieniu czasów wyższych niż 1/50s, obraz będzie bardziej ostry, szarpany. Znamy to z kina! W "Szeregowcu Ryanie" Stevena Spielberga autor zdjęć Janusz Kamiński używał niższych czasów naświetlania by nadać ruchowi kamery, bardziej szarpany i chaotyczny ruch, aby oddać dramatyzm scen wojennych. Przy użyciu czasów naświetlania wyższych niż 1/50s obraz będzie bardzo rozmyty, wręcz nieostry. Taki look pomaga w odwzorowaniu zdarzeń które są pod wpływem substancji odurzających lub ukazaniu snów.
Migtanie obrazu a czas migawki.
Przy czasu naświetlania należy także wspomniec o ofekcie migotania czyli tzw. flickeringu. Co to takiego? Jest to związne z nateżniem prądu. Dla przykładu w Europie natężenie pradu wynosi 50 hz, czyli żeby dostroić się czasem naświetlania musimy ustawić wartość na wspominaną 1/50s. Co jeśli tego nie zrobimy? Na ekranie zobaczymy charakterystyczne migajace pasy, które nie wygladaja dobrze. Dobrze widoczne są one w trakcie powtórek akcji z meczów odbywających się w halach sportowych.
Chce nagrac film w 50 FPS, czy to możliwe?
Jak najbardziej możliwe i nawet coraz bardziej popularne. Nagrywanie w wyższym klatkarzu 50 lub 60 FPS, daje nam obrazek bardzo ostry, zniknie tez charakterystyczne rozmycie ruchu. Czy to dobrze? Coraz więcej osób wybiera takie ustawienie, celem uzyskania obrazka bardziej ostrego i płynnego. Podajmy tu przykład takiej super produkcji jak "Władca Pierścieni" Petera Jacksona, gdzie film w całości zarajestrowany był w klatkarzu 48 FPS. Samo zastosowanie takiego klatkarzu miało na celu uzyskania dużej hiperreczywistości, aby dodatkowo podkreślic wyjątkowść swiata wykreowaengo przez Tolkiena. Nie musimy zatrzymać sie na 50 czy 60 FPS. W filmie Ang Lee "Najdłuższy marsz Billy'ego Lynna", pierwszy raz w historii kina zastosowano do produkcji filmu klatkarz o wartości 120 FPS. Czy efekt był zadowalający? Sami oceńcie, oglądając ten film. Naszym zdaniem, dzieki temu zabiegowi film, a przede wszystkim sceny batalistyczne prezentują sie znakomicie. Natomiast od siebie dodam, że wyższe klatkarze z powodzeniem używane są do relacji z widowisk sportowych, gdzie potrzebna jest duża płynność ruchu. Co jest minusem ustawienia 50 FPS. Zdaniem niektórych obraz nabiera charakterystycznej teatralności, której my osobiście także nie lubimy.
1000 FPS a może 10 000 FPS czyli Ultra Slowmotion w praktyce.
Tak wiem, mówiliśmy na początku są standardy i że się je powinno je stosować. W tym przypadku, nie mijamy się z prawdą. Żeby uzyskać efekt bardzo ostatnio modnego ultraslowmotion, obraz rejestrujemy w wysokim klatkarzu. Bardzo dobrze znana filmowcom kamera Phantom Flex 4K, rejestruje obraz w 4K w klatkarzu 1000 FPS. I co dalej? Obraz który zarejestrowaliśmy w 1000 FPS, będziemy wyświetlać w 25 FPS. Daje nam to spowolnienie obrazu aż 40 krotne. Efekt który jest tak pożądany we wszystkich filmach sci fi w szczególnosci tych o superbohaterach ze stajni Marvela. Tam autorzy zdjęc wręcz nadużywają stosowaniu tego efektu. W naszych zastosowaniach ultraslowmotion przyda się we wszelakich wideo produktowych w szczególnosci tych zwiazanych z kulinariami (każdy nas to zna z reklam fast foodów - buchający ogień, latająca sałata i mięso etc) A 10 000 FPS? Tak wysokie slow motion stosowane jest często w eksperymentach naukowych, gdzie same zdarzenia trwają milisekundy. Gdzie jeszcze? Ostatni mundial w Katarze i sławny system VAR. Nie wchodząc w szczegóły, system ten używa kamer które mogą rejestrować materiał nawet do 600 FPS.
Jak rejestrujemy nasze produkcje.
Jako tradycjonaliści rejestrujemy obraz w klatkarzu 25 FPS, co daje naszym zdaniem najbardziej optymalny i naturalny obraz. Do ujęc dodajemy stosujemy czesto klatkarz 50 FPS, aby uzyskać lekkie spowolnianie w kluczowych momentach filmów. Staramy sie nie naduzywać tego efektu, gdyż uważamy że jest go wszędzie za dużo. Przy ujeciach sportowych czy produktowych stosujemy 120 FPS.