Sprawdź nas:
Aby kamera mogła odpowiednio zarejestrować obraz do jej działania potrzebujemy światła. Standardowo kamera opiera się na trzech parametrach które pomagają uzyskać odpowiednią ekspozycje, są to: czułość matrycy ISO, czas otwarcia migawki wyrazana w sekundach i wartość przesłony. Gdy już dobrze ustawimy nasza kamerę, przechodzimy do najbardziej kluczowego elementu czyli światła. Wszyscy znamy sceny z najnowszego Blade Runnera, gdzie główny bohater udaje się do archiwum przez korytarz z automatycznymi panelami. W pewnym momencie panele otwierają się i pomieszczenie oświetlane jest przez żółte swiatło, dając fantastyczny, monumentalny efekt świetlny. W innej scenie w serii agenta 007 Skyfall, cienie sylwetek bohaterów walczą gdy w tle wyświetlane są ogromne neonowe grafiki. Tworzą one fantastyczny kontrast pomiędzy czarnymi postaciami bohaterów oraz mieniącymi się neonowymi światłami obiektami w tle. Znamy także piękne ujecia w filmie Nomadland, gdzie o zachodzie słońca fioletowe i pomarańczowe refleksy światła mienią sie na niebie i oswitetlają sylwetki bohaterów, nadając im piękny i nostalgiczny obraz ludzi wolnych. To właśnie światło poma nam uzyskać nam tak spektakularny wyglad fimów.
Rodzaje zródeł światłą, temperatura barwowa światła w życiu.
Są dwa rodzaje światła używanego w filmie: naturalne i sztuczne. Naturalne, bardziej niekontrolowane daje szerokie pole do popisu. Aby je ujarzmić, musimy je odbijać za pomocą blend lub przepuszczać przez odpowiednie materiały będące dyfuzorami ( takie materiały czasem są naprawdę ogromne) Przykłady? Film "Zjawa" z Leonardo Di Caprio, kręcony w większości przy użyciu światła naturalnego. Światło sztuczne to światło emitowane przez każde źródło światła nie będące słońcem. Softboxy, redhaedy, ledy wybór jest naprawdę szeroki. Najważniejsze w takim świetle jest wspołczynnkik CRI czyli tzw. współczynnik odzworowania kolorów oraz temperatura barwowa światła. W skrócie, jeśli światło ma CRI >95 to możemy być pewni że kolory które zarejestrujemy będą w porządku. Co dalej? Temperatura barwowa światła. Jak to wytłumaczyć? Pochmurny dzień światło daje nam temperature barwową w okolicach 5500 kelwinów. Światło w słoneczny daje nam temperature bardziej ciepła , idącą bardziej w okolicach 3200 kelwinów. A tuż przy zachodzie słońca i po zmierzchu światło daje nam wartość w granicach 6500 kelwinów. To oczywiście uproszczenie, ale ten przykład pokaże nam z jaką barwą mamy do czynienia.
Umotywowanie światłą w filmie.
Jak już wyszliśmy z technicznych aspektów światła to przejdźmy do ustawienia światła. Po pierwsze światło musimy umotywować w filmie. Co to znaczy? Nie może ono padac z miejsca gdzie nie powinno go być. Przykłady? Film "To nie jest kraj dla starszych ludzi", w sławnej scenie w motelu, w trakcie drzwi motelowe są otwierane przez policjanta światło oswietla wnetrze i kontur jego postaci. Skąd to światło, jeśli scena jest krecona w nocy. Tu filmowcy wpadli na genialny pomysł, że swiatło pada ze stojacego samochodu policyjnego. Proste, a genialne!
Gdzie postawić ten statyw, czyli o rozstawieniu swiatła.
Po umotywowaniu świtała zastanówmy się jakie są jego funkcje. Key light tzw. światło kluczowe to światło głównie które oświetla główną cześć i od którego siły należy reszta świateł. światło wypełniajace uzupełnia światło kluczowe jeśli potrzebne jest łagodniejsze przejście miedzy cienami światlami i póltonami. Światło boczne (rysujace, konturujace) jak sama nazwa wskazuje, pada z bocznego kierunku wydobywając cienie z postaci i przedmiotów. Swiatło kontrujące pada z tyłu i oświetla kontur postaci odcinajac ją od tła. Do tego dochodzi światło oświetlajace tło często w postaci zwykłego wyposazenia domowego (zauwazcie zę domy w filmach mają zawsze zaświecone wszystkie swiatła i lampy)
Ciemno czy jasno?
Siła światła zależy do jakiej tendencji oswietlenia chcemy dazyć na planie filmowym. tzw. klucz oświetlenia. Jeśli chcemy pracowac w niskim kluczu oswietleniowym to cienie bedą dominujace przejscia miedzy póltonami bedą często niewidoczne a światła będą silnie kontrastowały z cieniami. Taki wygla nadaj większy dramatyzm sceną, często daje nieoczywste efekty. Jako przykład mozęmy podac film Czas Apokalpisy i konćowe sceny filmu gdzie poznajemy samego Marlowa. Głebokie cienie dominujace w kadrze, punktowo doświetlona twarz Marlowa wprowadzaja nas w stan jego myśli i psychiki. Standardowo pracujemy w wysokim kluczu oświetenia gdzie przz cia miezy swiatłami, połtonami i cieniami jest łagodne.