Sprawdź nas:

24 December 2022

Light is the key, czyli jak kluczowe jest światło. 

Aby kamera mogła odpowiednio zarejestrować obraz do jej działania potrzebujemy światła. Standardowo kamera opiera się na trzech parametrach które pomagają uzyskać odpowiednią ekspozycje, są to: czułość matrycy ISO, czas otwarcia migawki wyrazana w sekundach i wartość przesłony. Gdy już dobrze ustawimy nasza kamerę, przechodzimy do najbardziej kluczowego elementu czyli światła. Wszyscy znamy sceny z najnowszego Blade Runnera, gdzie główny bohater udaje się do archiwum przez korytarz z automatycznymi panelami. W pewnym momencie panele otwierają się i pomieszczenie oświetlane jest przez żółte swiatło, dając fantastyczny, monumentalny efekt świetlny. W innej scenie w serii agenta 007 Skyfall, cienie sylwetek  bohaterów walczą  gdy w tle wyświetlane są ogromne neonowe grafiki. Tworzą one fantastyczny kontrast pomiędzy czarnymi postaciami bohaterów oraz mieniącymi się neonowymi światłami obiektami w tle.  Znamy także piękne ujecia w filmie Nomadland, gdzie o zachodzie słońca fioletowe i pomarańczowe refleksy światła mienią sie na niebie i oswitetlają sylwetki bohaterów, nadając im piękny i nostalgiczny obraz ludzi wolnych. To właśnie światło poma nam uzyskać nam tak spektakularny wyglad fimów.

Rodzaje zródeł światłą, temperatura barwowa światła w życiu.

Są dwa rodzaje światła używanego w filmie: naturalne i sztuczne. Naturalne, bardziej niekontrolowane daje szerokie pole do popisu. Aby je ujarzmić, musimy je odbijać za pomocą blend lub przepuszczać przez odpowiednie materiały będące dyfuzorami ( takie materiały czasem są naprawdę ogromne) Przykłady? Film "Zjawa" z Leonardo Di Caprio, kręcony w większości przy użyciu światła naturalnego. Światło sztuczne to światło emitowane przez każde źródło światła nie będące słońcem. Softboxy, redhaedy, ledy wybór jest naprawdę szeroki. Najważniejsze w takim świetle jest wspołczynnkik CRI czyli tzw. współczynnik odzworowania kolorów oraz temperatura barwowa światła.  W skrócie, jeśli światło ma CRI >95 to możemy być pewni że kolory które zarejestrujemy będą w porządku. Co dalej? Temperatura barwowa światła. Jak to wytłumaczyć? Pochmurny dzień światło daje nam temperature barwową w okolicach 5500 kelwinów. Światło w słoneczny daje nam temperature bardziej ciepła , idącą bardziej  w okolicach 3200 kelwinów. A tuż przy zachodzie słońca i po zmierzchu światło daje nam wartość  w granicach 6500 kelwinów. To oczywiście uproszczenie, ale ten przykład pokaże nam z jaką barwą mamy do czynienia.

Umotywowanie światłą w filmie.

Jak już wyszliśmy z technicznych aspektów światła to przejdźmy do ustawienia światła. Po pierwsze światło musimy umotywować w filmie. Co to znaczy? Nie może ono padac z miejsca gdzie nie powinno go być. Przykłady? Film "To nie jest kraj dla starszych ludzi", w sławnej scenie w motelu, w trakcie  drzwi motelowe są otwierane przez policjanta światło oswietla wnetrze i kontur jego postaci. Skąd to światło, jeśli scena jest krecona w nocy. Tu filmowcy wpadli na genialny pomysł, że swiatło pada ze stojacego samochodu policyjnego. Proste, a genialne!

Gdzie postawić ten statyw, czyli o rozstawieniu swiatła.

Po umotywowaniu świtała zastanówmy się jakie są jego funkcje. Key light tzw. światło kluczowe to światło głównie które oświetla główną cześć i od którego siły należy reszta świateł. światło wypełniajace uzupełnia światło kluczowe jeśli potrzebne jest łagodniejsze przejście miedzy cienami światlami i póltonami. Światło boczne  (rysujace, konturujace) jak sama nazwa wskazuje, pada z bocznego kierunku wydobywając cienie z postaci i przedmiotów. Swiatło kontrujące pada z tyłu i oświetla kontur postaci odcinajac ją od tła. Do tego dochodzi światło oświetlajace tło często w postaci zwykłego wyposazenia domowego (zauwazcie zę domy w filmach mają zawsze zaświecone wszystkie swiatła i lampy)

Ciemno czy jasno?

Siła światła zależy do jakiej tendencji oswietlenia chcemy dazyć na planie filmowym. tzw. klucz oświetlenia. Jeśli chcemy pracowac w niskim kluczu oswietleniowym to cienie bedą dominujace przejscia miedzy póltonami bedą często niewidoczne a światła będą silnie kontrastowały z cieniami. Taki wygla nadaj większy dramatyzm sceną, często daje nieoczywste efekty. Jako przykład mozęmy podac film Czas Apokalpisy i konćowe sceny filmu gdzie poznajemy samego Marlowa.  Głebokie cienie dominujace w kadrze, punktowo doświetlona twarz Marlowa wprowadzaja nas w stan jego myśli i psychiki. Standardowo  pracujemy w wysokim kluczu oświetenia gdzie przz cia miezy swiatłami, połtonami i cieniami jest łagodne. 

 

WROĆ DO BLOGA