Sprawdź nas:
Aby kamera mogła odpowiednio zarejestrować obraz do jej działania potrzebujemy światła. Standardowo kamera opiera się na trzech parametrach, które pomagają uzyskać odpowiednią ekspozycje, są to: czułość matrycy ISO, czas otwarcia migawki wyrażana w sekundach i wartość przesłony. Gdy już dobrze ustawimy nasza kamerę, przechodzimy do najbardziej kluczowego elementu, czyli światła. Wszyscy znamy sceny z najnowszego Blade Runnera, gdzie główny bohater udaje się do archiwum przez korytarz z ogromnymi automatycznymi panelami. W pewnym momencie panele otwierają się i pomieszczenie oświetlane jest przez żółte swiatło, dając fantastyczny, monumentalny efekt świetlny. W innej scenie w serii agenta 007 Skyfall, cienie sylwetek bohaterów walczą, gdy w tle wyświetlane są ogromne neonowe grafiki. Tworzą one fantastyczny kontrast, pomiędzy czarnymi postaciami bohaterów oraz mieniącymi się neonowymi światłami obiektów w tle. To właśnie dzięki światłu możemy uzyskać tak spektakularny wygląd filmów.
Rodzaje zródeł światłą, temperatura barwowa światła w życiu.
Są dwa rodzaje światła używanego w filmie: naturalne i sztuczne. Naturalne, bardziej niekontrolowane daje szerokie pole do popisu. Aby je ujarzmić, musimy je odbijać za pomocą blend lub przepuszczać przez odpowiednie materiały będące dyfuzorami ( takie materiały czasem są naprawdę ogromne) Przykłady? Film "Zjawa" z Leonardo Di Caprio, kręcony w większości przy użyciu światła naturalnego. Światło sztuczne to światło emitowane przez każde źródło światła nie będące słońcem. Softboxy, redhaedy, ledy wybór jest naprawdę szeroki. Najważniejsze w takim świetle jest współczynnik CRI czyli tzw. współczynnik odzworowania kolorów oraz temperatura barwowa światła. W skrócie, jeśli światło ma CRI >95 to możemy być pewni że kolory które zarejestrujemy będą w porządku. Co dalej? Temperatura barwowa światła. Jak to wytłumaczyć? Pochmurny dzień światło daje nam temperature barwową w okolicach 5500 kelwinów. Światło w słoneczny daje nam temperature bardziej ciepłą, idącą bardziej w okolicach 3200 kelwinów. A tuż przy zachodzie słońca i po zmierzchu światło daje nam wartość w granicach 6500 kelwinów. To oczywiście uproszczenie, ale ten przykład pokaże nam z jaką barwą w świetle mamy do czynienia.
Umotywowanie światłą w filmie.
Jak już wyszliśmy z technicznych aspektów światła to przejdźmy do ustawienia światła. Po pierwsze światło musimy umotywować w filmie. Co to znaczy? Nie może ono padać z miejsca gdzie nie powinno go być. Przykłady? Film "To nie jest kraj dla starszych ludzi", w sławnej scenie w motelu, w trakcie której drzwi motelowe są otwierane przez policjanta, światło zaczyna oświetlać wnętrze i kontur jego postaci. Skąd to światło, jeśli scena jest kręcona w nocy? Tu filmowcy wpadli na genialny pomysł, że swiatło pada ze stojacego samochodu policyjnego. Proste, a genialne!
Gdzie postawić ten statyw, czyli o rozstawieniu swiatła.
Po umotywowaniu światła, zastanówmy się jakie są jego funkcje. Key light tzw. światło kluczowe to światło głównie które oświetla główną cześć i od którego siły należy reszta świateł. Światło wypełniające uzupełnia światło kluczowe, jeśli potrzebne jest łagodniejsze przejście między cieniami, światłami i półtonami. Światło boczne (rysujące, konturujące) jak sama nazwa wskazuje, pada z bocznego kierunku wydobywając cienie z postaci i przedmiotów. Światło kontrujące pada z tyłu i oświetla kontur postaci odcinąjac ją od tła. Do tego dochodzi światło oświetlające samo tło często w postaci zwykłego wyposażenia domowego (zauwaźcie że domy w filmach, mają zawsze zaświecone wszystkie światła i lampy).
Ciemno czy jasno?
Siła światła zależy do jakiej tendencji oświetlenia chcemy dążyć na planie filmowym. tzw. klucz oświetlenia. Jeśli chcemy pracować w niskim kluczu oświetleniowym to cienie bedą dominujące, przejścia miedzy półtonami bedą często niewidoczne, a światła będą silnie kontrastowały z cieniami. Taki wygląd nadaje większy dramatyzm sceną, często dając nieoczywiste efekty. Jako przykład możemy podać film "Czas Apokalipsy" i końcowe sceny filmu, gdzie poznajemy samego Marlowa. Głębokie cienie dominują w kadrze, punktowo doświetlona twarz Marlowa wprowadza nas w stan jego myśli i psychiki. Standardowo, w naszych produkcjach, pracujemy w wysokim kluczu oświetlenia gdzie przejścia między światłami, półtonami i cieniami jest łagodne. Takie ustawienie pozwala na optymalny wygląd naszych produkcji