Sprawdź nas:

24 grudnia 2022

Light is the key, czyli jak kluczowe jest światło. 

Aby kamera mogła odpowiednio zarejestrować obraz do jej działania potrzebujemy światła. Standardowo kamera opiera się na trzech parametrach, które pomagają uzyskać odpowiednią ekspozycje, są to: czułość matrycy ISO, czas otwarcia migawki wyrażana w sekundach i wartość przesłony. Gdy już dobrze ustawimy nasza kamerę, przechodzimy do najbardziej kluczowego elementu, czyli światła. Wszyscy znamy sceny z najnowszego Blade Runnera, gdzie główny bohater udaje się do archiwum przez korytarz z ogromnymi automatycznymi panelami. W pewnym momencie panele otwierają się i pomieszczenie oświetlane jest przez żółte swiatło, dając fantastyczny, monumentalny efekt świetlny. W innej scenie w serii agenta 007 Skyfall, cienie sylwetek  bohaterów walczą,  gdy w tle wyświetlane są ogromne neonowe grafiki. Tworzą one fantastyczny kontrast, pomiędzy czarnymi postaciami bohaterów oraz mieniącymi się neonowymi światłami obiektów w tle. To właśnie dzięki światłu możemy uzyskać tak spektakularny wygląd filmów.

Rodzaje zródeł światłą, temperatura barwowa światła w życiu.

Są dwa rodzaje światła używanego w filmie: naturalne i sztuczne. Naturalne, bardziej niekontrolowane daje szerokie pole do popisu. Aby je ujarzmić, musimy je odbijać za pomocą blend lub przepuszczać przez odpowiednie materiały będące dyfuzorami ( takie materiały czasem są naprawdę ogromne) Przykłady? Film "Zjawa" z Leonardo Di Caprio, kręcony w większości przy użyciu światła naturalnego. Światło sztuczne to światło emitowane przez każde źródło światła nie będące słońcem. Softboxy, redhaedy, ledy wybór jest naprawdę szeroki. Najważniejsze w takim świetle jest współczynnik CRI czyli tzw. współczynnik odzworowania kolorów oraz temperatura barwowa światła.  W skrócie, jeśli światło ma CRI >95 to możemy być pewni że kolory które zarejestrujemy będą w porządku. Co dalej? Temperatura barwowa światła. Jak to wytłumaczyć? Pochmurny dzień światło daje nam temperature barwową w okolicach 5500 kelwinów. Światło w słoneczny daje nam temperature bardziej ciepłą, idącą bardziej  w okolicach 3200 kelwinów. A tuż przy zachodzie słońca i po zmierzchu światło daje nam wartość  w granicach 6500 kelwinów. To oczywiście uproszczenie, ale ten przykład pokaże nam z jaką barwą w świetle mamy do czynienia.

Umotywowanie światłą w filmie.

Jak już wyszliśmy z technicznych aspektów światła to przejdźmy do ustawienia światła. Po pierwsze światło musimy umotywować w filmie. Co to znaczy? Nie może ono padać z miejsca gdzie nie powinno go być. Przykłady? Film "To nie jest kraj dla starszych ludzi", w sławnej scenie w motelu, w trakcie której drzwi motelowe są otwierane przez policjanta, światło zaczyna oświetlać wnętrze i kontur jego postaci. Skąd to światło, jeśli scena jest kręcona w nocy? Tu filmowcy wpadli na genialny pomysł, że swiatło pada ze stojacego samochodu policyjnego. Proste, a genialne!

Gdzie postawić ten statyw, czyli o rozstawieniu swiatła.

Po umotywowaniu światła, zastanówmy się jakie są jego funkcje. Key light tzw. światło kluczowe to światło głównie które oświetla główną cześć i od którego siły należy reszta świateł. Światło wypełniające uzupełnia światło kluczowe, jeśli potrzebne jest łagodniejsze przejście między cieniami, światłami i półtonami. Światło boczne  (rysujące, konturujące) jak sama nazwa wskazuje, pada z bocznego kierunku wydobywając cienie z postaci i przedmiotów. Światło kontrujące pada z tyłu i oświetla kontur postaci odcinąjac ją od tła. Do tego dochodzi światło oświetlające samo tło często w postaci zwykłego wyposażenia domowego (zauwaźcie że domy w filmach, mają zawsze zaświecone wszystkie światła i lampy).

Ciemno czy jasno?

Siła światła zależy do jakiej tendencji oświetlenia chcemy dążyć na planie filmowym. tzw. klucz oświetlenia. Jeśli chcemy pracować w niskim kluczu oświetleniowym to cienie bedą dominujące, przejścia miedzy półtonami bedą często niewidoczne, a światła będą silnie kontrastowały z cieniami. Taki wygląd nadaje większy dramatyzm sceną, często dając nieoczywiste efekty. Jako przykład możemy podać film "Czas Apokalipsy"  i końcowe sceny filmu, gdzie poznajemy samego Marlowa. Głębokie cienie dominują w kadrze, punktowo doświetlona twarz Marlowa wprowadza nas w stan jego myśli i psychiki. Standardowo, w naszych produkcjach, pracujemy w wysokim kluczu oświetlenia gdzie przejścia między światłami, półtonami i cieniami jest łagodne. Takie ustawienie pozwala na optymalny wygląd naszych produkcji 

 

WROĆ DO BLOGA